Stedelijke distributie: kies voor maatwerk!

foto 1What’s in a name?

Stedelijke distributie is een term die duidt op het goederenverkeer dat de stad als oorsprong of bestemming heeft. De bevoorrading van allerlei handelszaken is van groots belang voor het economisch leven van de stad maar gaat steeds gepaard met problemen als vervuiling, lawaai en file. Voor lokale besturen vormt het dan ook een enorme uitdaging om het goederenvervoer van en naar de stad te verzoenen met een kwaliteitsvolle leefbare woon-, winkel- en werkomgeving.

Tot voor kort bleef het stedelijk distributiebeleid beperkt tot beperkende maatregelen, vrachtwagenverboden en venstertijden (de door de stad bepaalde tijdstippen waarop winkels mogen bevoorraad worden) die weinig of helemaal niet kaderden binnen een totale visie op stedelijke mobiliteit.
De roep van stedelingen, handelaars en gebruikers tot een efficiënter ruimtegebruik om de verscheidene functies van de stad beter te verzoenen klinkt vandaag nochtans luider dan ooit! Die wens is de Vlaamse regering gelukkig niet ontgaan en heeft ze zich de voorbije jaren ingezet om een frisse, duurzame en creatieve kijk te ontwikkelen op stedelijke distributie. Met een Vlaamse Wegwijzer tracht ze steden en gemeenten te overtuigen te kiezen voor één van de nieuwe, innovatieve beleveringsconcepten die de stad en haar inwoners minder zullen belasten. Ook Gent stapt mee in dit nieuwe verhaal en maakte haar voornemen bekend een stedelijke distributiecentrum op te richten.

foto 2

Vanuit dit centrum, een groot depot waar alle goederen worden geleverd, worden alle goederen gebundeld en via milieuvriendelijke vervoersmiddelen tot bij de handelaar gebracht. De financiering van het centrum gebeurt gedeeltelijk via overheidssubsidies en samenwerking tussen verschillende stakeholders.

Gewikt en gewogen!

Het grootste voordeel aan een centrale opslagplaats met een eigen distributiesysteem is dat er minder vrachtwagens met een halve lading de binnenstad in- en uit zullen rijden. Op deze manier daalt de vervuiling en raken de wegen minder beschadigd. Daarnaast zullen handelaars grotere bestellingen kunnen plaatsen zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken over hun beschikbare stockeerruimte.

Maar er is ook een keerzijde van de medaille.

Goederen zullen niet meer rechtstreeks geleverd worden aan de handelaars en dit zal hun automatisch een meerkost opleveren.

Bovendien is deze wijze van levering niet voor alle goederen geschikt. Het vervoer van voedsel is immers onderhevig aan strenge gezondheidsregels waardoor leveren volgens dit systeem zo goed als onmogelijk is. Ook voor kleine speciaalzaken waar goederen niet in grote massa en compacte dozen kan worden geleverd (vb. exclusieve kledij, accessoires en interieur) is massa stockage/levering niet altijd nuttig.

foto 3

Er dient dus ook aandacht te worden besteed aan de handelaars van goederen die niet kunnen deelnemen aan dit project. Het kan niet de bedoeling zijn dat voor hen de venstertijden van levering wordt verkort en het uitbaten van een handelszaak op die manier wordt bemoeilijkt.

Een evenwicht tussen deelnemers en niet-deelnemers is hierbij dus van groots belang!


Door de sector gedragen alternatieven?

Naast een stedelijk distributiecentrum zijn er uiteraard nog andere tools die door de Vlaamse wegwijzer naar voren worden geschoven.

Zo is het ook mogelijk vrachtwagens technisch aan te passen om de storende effecten (lawaai, vervuiling) te doen dalen. Er is aandacht voor duurzaamheid en er wordt geïnvesteerd in aangepaste vrachtwagens, trekkers, laad- en losruimtes en technische aanpassingen van laad- en losmaterieel om de laad- en losoperaties zo stil en vlot mogelijk te laten verlopen. Op deze manier kan de verkeersveiligheid worden verhoogd, is er minder vervuiling en gebeuren de leveringen efficiënter. De resultaten van dit project zijn alvast heel positief en de sector is een grote voorstander.

Dankzij overleg en samenwerking met de verschillende actoren (handelaars, bestuur op Vlaams en lokaal niveau) leidt dit alvast tot een efficiënte en snelle oplossing zelf om op een andere manier van distributie om te gaan, en dit op maat van de handelaars zelf!

Gent, duurzame winkelstad?

In Gent gaf bevoegd schepen Peeters aan de uitwerking van een stedelijk distributiecentrum te verkiezen gekoppeld aan het concept van ‘handsfree shopping’. Klanten zullen hun aankopen hierbij met elektrische wagentjes geleverd zien aan hun parking of de Park & Ride waar hun voertuig zich bevindt.

JONGCD&V Gent is alvast enthousiast dat het bestuur intekent op deze nieuwe innovatieve vervoersconcepten maar pleit voor dit in te passen in een globaal mobiliteitsplan voor de stad dat tot op heden niet voorhanden is. Ad hoc initiatieven zoals een parkeerstudie en een distributiecentrum zijn waardevol maar zullen pas echt tot een betere mobiliteit bijdragen wanneer ze deel zouden uitmaken van een totaalvisie.

Bovendien pleit JONGCD&V Gent voor een grondig overleg met alle betrokken actoren alvorens hierover definitieve beslissingen te nemen. Een slim beleid veronderstelt dat alle essentiële elementen, het winkel-, bevoorradings- en vervoersprofiel van de stad, in overweging worden genomen om tot de beste oplossingen te komen.

Bovendien kan het immers niet de bedoeling zijn dat de kleine zelfstandige ondernemers die genoodzaakt zijn te werken met privéleveranciers of voor wie het niet mogelijk, probleemloos of gemakkelijk is in dit project mee te stappen, hetzij om praktische redenen, hetzij wegens financiële overwegingen moeilijkheden zouden ondervinden.

foto 4

Het invoeren van zo een systeem kan dus niet de voorbode zijn van kortere venstertijden, een vrachtwagenverbod of van een verkeersvrije stad ten koste kan de lokale handelaar voor wie het momenteel niet opportuun zich hierbij aan te sluiten.

Het grote aanbod van kleine speciaal-, detailzaken en horecazaken in het historische stadscentrum geeft onze stad net haar unieke karakter en maakt van Gent de creatieve, innovatieve stad waar het fijn is elkaar te ontmoeten.

JONGCD&V Gent hoopt om die reden dat het stadsbestuur naar de toekomst toe investeert in een goede verstandhouding met de actoren door voldoende informatiemomenten te voorzien en daadwerkelijk in dialoog te treden met de handelaars opdat de randvoorwaarden voor een succesvol beleid zouden worden ingelost.

Een beleidskeuze vraagt immers steeds om draagvlak, dat gaat van de ogenschijnlijk kleinste dingen als het doorknippen van de Volderstraat tot een integraal distributiebeleid. Overleg en samenwerking zijn onontbeerlijk voor een goed lokaal bestuur!

Steffi De Craemer, trekker Vrijdaggroep i.s.m. Gaëlle De Smet, voorzitster JONGCD&V Gent
onderschreven door JONGCD&V Gent

Leave a comment